MI TÖRTÉNIK A TESTEDDEL, HA NEM EDZEL KÉT HÉTIG?


Itt a nyaralások ideje, de sokan esnek át orvosi beavatkozáson, vagy van bármilyen más okuk, ami miatt kimarad pár hét az edzésből. Persze, rögtön megy a para, mert az az elsős gondolatunk, hogy a nehezen felépített izomzatunk megy is a kukába… De vajon ez csak pszichés dolog, vagy tényleg kell ettől félnünk?

86_main_new-1483791787

Bizony egy Liverpoolban végzett tanulmány azt mutatta ki, hogy 2 hét edzés nélkül szignifikáns izomvesztést és állóképesség-romlást tud jelenteni, de nyilván ez függ attól, hogy milyen aktivitási szintről milyen aktivitási szintre csökkented a napi tevékenységeket. A jó hír az, hogy ez pikk-pakk visszajön, ha visszaállsz a régi kerékvágásba… A kérdés az, hogy megéri-e vajon annyira lecsökkenteni az aktivitást, hogy ez bekövetkezzen és utána újra rá kelljen hangolódni az edzésekre. Én személy szerint nem azért edzek, nem azért mozgok, hogy az izomtömegem és a formám legyen a szempont, hanem egyszerűen igénylem és szeretem magamra szánni ezt a napi másfél-két órát. Hálás érte a szervezetem, a pszichém. Lehet, hogy nyaralás alatt módosul az edzés formája, lehet, hogy hosszú kirándulások lesznek belőle, a lényeg az, hogy jól érezzük magunkat! De nézzük a tanulmányt!

A tanulmányban 28 főt vizsgáltak, akiknek 25 év volt az átlagéletkora. Lelkes edzőterembe járó fiatalokról van szó, akiknél az aktivitási szintet tekintve elmondhatjuk, hogy napi legalább 10.000 lépést tettek meg. Tehát jelentősen az átlag irodai dolgozók felett teljesítettek, valamint egészséges BMI-vel rendelkeztek, bár ezt sportolók között szólva nem igazán vesszük figyelembe, de nyilván az átlagemberek tekintetében leír egy állapotot.

Young man resting on the stairs after running

A tanulmány kezdetekor a kutatók felmérték az alanyok fizikai állapotát, izomtömegét. A következő két hétben az volt a feladatuk, hogy csökkentsék a fizikai aktivitásukat 80%-kal és tartsák az addigi étrendjüket. Tehát a napi összesen 2 óra 41 perc aktivitás (nyilván ez nem az edzőteremben töltött idő, hanem a napi mozgás IS), lecsökkent 36 percre. Kb. annyi, mint bejutni a munkahelyre meg haza.

A tanulmány végére mérhető volt az alanyok testzsír növekedése, főleg a hastájékon és izomtömeget veszítettek. Ráadásul a koleszterin szint is nőtt. A kutató hozzátette, hogy ez az aktivitáscsökkenés nem jellemző nagy általánosságban, szegények szervezete is sokkot kapott láthatóan. Viszont az tény, hogy a lecsökkentett aktivitás mértéke nagyjából jellemző a nem sportoló hétköznapi emberekre.

Szerencsére a helyzet nem tartott sokáig, hiszen a fiatalok ezután visszatértek a régi kerékvágásba. A hatások könnyedén visszafordíthatók voltak kb. ugyanannyi idő alatt, ameddig a kísérlet maga tartott. A probléma inkább ott lehet, ha valaki nem tér vissza a korábbi aktivitási szintjére. És minél tovább tart az inaktivitás, annál nehezebb újra formába rendülni.

crossfit_summer1-500x330

Szerintem jobb a szervezetet megkímélni a hasonló helyzetektől, főleg ha ez rajtunk múlik, mint pl. nyaraláskor. Ha rajtunk kívül álló okok miatt következik be (ami amúgy szinte mindenkinél beüt időnként, ezért is jobb elkerülni, ha meg tudod oldani), akkor nincs választás, de fontos, hogy pszichésen hangolódjunk a regenerációra és gyűjtsük az erőt és motivációt a visszatérésre!

 

Forrás

Ha tetszett, nyomj egy like-ot, vagy oszd meg:

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.